Rekapitulacija, drugi deo: Programske promene na RTV-u

Promene u strukturi i uredničko-novinarskom timu Radio-televizije Vojvodine odrazile su se i na program te televizije, a posebno na kvalitet dnevnih informativnih emisija.

Jedan od transparenata sa protesta Podrži RTV. Citat je uzet iz izjave šefa Centralnog deska Budimira Markovića RTS-u. Foto: Podrži RTV

Prema istraživanjima Novosadske novinarske škole, informativni program RTV-a je tokom 2015. i 2016. godine zabeležio najveći trend rasta u ukupnoj programskoj shemi RTV-a. Monitoring NNŠ-a pokazao je da je od 2006. godine, kada je državna Televizija Novi Sad transformisana u javni servis, informativni program obogaćen uvođenjem velikog broja informativnih emisija i onih posvećenih analitičkom novinarstvu, kao što su Radar ili U nedostatku dokaza.

U centralnim informativnim emisijama, primera radi, udeo medijske incijative porastao je sa tri odsto, koliko je iznosio 2006. godine, na čak 19 odsto do 2016. godine, a zastupljenost državnih službenika pala je za 12 procenata, dok su veći prostor dobila udruženja građana.

Nakon smena urednika, maja 2016, emisije čiji je značaj istakla Novosadska novinarska škola prve su ukinute pod izgovorom da se prelazi na letnju shemu, da bi sa novom jesenjom shemom iz programa izostale emisije Radar, Gruvanje, U nedostatku dokaza i Prostor&ja.

Ubrzo nakon smena iz Dnevnika je izbačeno uključenje uživo u emisiju Pravi ugao koju vodi i uređuje Ljubica Gojgić, a iz Jutarnjeg programa uključenje radijskih voditelja Daška i Mlađe koji su bili deo RTV-ovog Omladinskog O radija.

Potom je prekinuto i emitovanje serijala Ljudi i svedočanstva Fonda za humanitarno pravo, u kojem su zabeležene ispovesti žrtava ratnih zločina na prostoru bivše Jugoslavije, s objašnjenjem da za taj serijal nije bilo „programskog interesa“.

Novosadska novinarska škola uradila je i novo uporedno istraživanje dnevnih informativnih emisija pre i posle majskih smena. Analiza je pokazala da je udeo medijske inicijative prepolovljen, i da je značajno povećan broj vesti, izveštaja i saopštenja, i to za oko 20 procenata.

Primera radi, u Vojvođanskom dnevniku 13. juna, među prvih deset vesti, čak osam su bile vesti bez ikakvih tonskih inserata, što „ostavlja utisak da se uredništvo u velikoj meri oslanja na agencijske vesti i Vladina ili stranačka saopštenja“.

Udeo aktuelnih događaja koje organizuje vlast povećan je za 17 odsto, a povećana je i zastupljenost izvršne vlasti. S druge strane, prostor u Dnevniku izgubili su poslanici, ekonomski subjekti i udruženja građana.

Novinarska škola je u analizi skrenula pažnju i na nebalansirano izveštavanje RTV-a o uredničkim smenama u toj kući i reagovanjima koja su usledila „budući da su akteri koji podržavaju smene na pokrajinskom javnom servisu, u poređenju sa akterima koji se smenama protive, u nekoliko navrata dobijali daleko povoljnije uslove za ispoljavanje svojih stavova“.

Kao primer navode 19. maj, kada je emitovana vest o saopštenju Programskog saveta RTV-a, koji je zatražio da novo rukovodstvo obrazloži odluku o kadrovskim promenama. Nakon toga je emitovana dvostruko duža vest sa izjavom premijera Aleksandra Vučića koji podržava smene i optužuje bivše rukovodstvo za bliskost sa Demokratskom strankom i Ligom socijaldemokrata Vojvodine.

Istovremeno, o kontramitingu, kojeg je organizovala gradska vlast (za šta smo dobili i dokaz iz kabineta gradonačelnika Novog Sada Miloša Vučevića) pod nazivom „Stop anarhiji“  napravljen je i prilog, dok o našim protestima, posle prvog ili nisu izveštavali uopšte ili je preneseno samo to ko je od političara prisustvovao protestima.

Cenzura i lažiranje stvarnosti

Sa smenama u Informativnom programu RTV-a, svedoče novinari te kuće, uvodi se i pravilo konsultacija sa šefom Centralnog deska Budimirom Markovićem, a pre odlaska na “važne” događaje (one u kojima učestvuje Vlada ili akteri iz vlasti) i stroga kontrola tekstova, praćena pritiscima i sukobima novinara i urednika.

Cenzurisan je prilog o radničkim pravima, koji je trebalo da se emituje u Dnevniku u 5, politikologu Dušku Radosavljeviću otkazano je gostovanje u emisiji Razglednice, a zbog ideje da najavi studentski protest, voditeljka je drugi put sklonjena iz Jutarnjeg programa.

Pritisci su se ustalili i u veb redakciji, pa su sa sajta RTV-a vesti više puta brisane po nalogu rukovodstva. Primera radi, uklonjen je tekst o prekrečenom muralu u Novom Sadu, o otkazu novinarke zbog cenzure i vest agencije Beta u  kojoj istoričar Darko Gavrilović tvrdi da aktuelna vlast u Srbiji stvara Novog Srbina koji će spolja da bude Evropejac, a iznutra neškolovani nacionalista.

Vest pod naslovom „Gavrilović: Vlast u Srbiji slična vlasti Milana Nedića“ skinuta je nakon što ju je na Tviteru kritikovao „uticajni“ narodni poslanik i član glavnog odbora Srpske napredne stranke, Vladimir Đukanović, čovek koji je inače svoju medijsko-političku karijeru napravio šireći govor mržnje i pozivajući na linč političkih protivnika.

Nova uređivačka politika RTV-a u potpunosti je ignorisala više hiljada ljudi koji su protestovali na ulicama Novog Sada protiv smena na Radio-televiziji Vojvodine, kao i “protiv diktature” – protesti koji su se odvijali danima na ulicama gradova širom Srbije, i koji su počeli dan nakon pobede premijera Aleksandra Vučića na predsedničkim izborima 2. aprila.

Pod pritiskom javnosti, RTV je, međutim, počela da izveštava o tim studentskim protestima, ali tako što je, između ostalog, u javnost plasirala lažnu vest o napadu na njihovu novinarsku ekipu, a potom je izdala i saopštenje u kom se osuđuje napad koji se nije ni dogodio.

Predizborna kampanja

Kršenje profesionalnih standarda, zakona i pravilnika Regulatornog tela za elektronske medije posebno je bilo vidljivo uoči i tokom izborne kampanje. Neposredno pre nego što su izbori raspisani, za sajta RTV-a uklonjene su vesti u kojima su svoje stavove iznosili predsednički kandidati Vuk Jeremić i Saša Janković, a njihove izjave su, prema svedočenju zaposlenih, bile zabranjene i u televizijskom programu do raspisivanja izbora.

Rezlutati monitoringa izveštavanja RTV-a tokom predizborne kampanje, koje je sprovela Novosadska novinarska škola,  pokazali su i da je u centralnoj informativnoj emisiji – Dnevniku u 17 časova, predsednički kandidat vladajućih stranaka Aleksandar Vučić bio daleko više zastupljen od drugih kandidata, te da je prvi sledeći kandidat dobio četiri puta manje prostora od Vučića.

Zbog nebalansiranog izveštavanja tokom predizborne kampanje, na inicijativu Pokreta “Podrži RTV” građani su podneli više od stotinu prijava Regulatornom telu za elektronske medije (REM) žaleći se na niz nepravilnosti na RTV-u i njihovo kršenje Kodeksa novinara Srbije i zakona.

Prva grupa prijava odnosila se na emisiju “Ino-strane” koju uređuje i vodi funkcioner Srpske napredne stranke Nemanja Starović, što je zabranjeno prema članu 5. Pravilnika Regulatora.

Druga grupa na vesti u kojima je u predizbornom bloku predstavljen samo jedan kandidat i time prekršeno više zakona i pravilnika koji emitere obavezuju na ravnomernu zastupljenost kandidata.

Treću grupu prijava uputili smo REM-u zbog emisije “Sučeljavanje” u kojoj je RTV prikriveno emitovao predizborni program u vidu informativnog programa i time ponovo prekršio Pravilnik.

*Tekstove u kojima ćemo sumirati sve što se zbivalo tokom proteklih godinu dana na Radio-televiziji Vojvodine objavljivaćemo u nastavcima i narednih dana.

Advertisements

One thought on “Rekapitulacija, drugi deo: Programske promene na RTV-u

  1. Pingback: Rekapitulacija, treći deo: Gledanost i slučaj “O radija” | #Podrzirtv

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s